پیام محرم ـ کلامی از حضرت آیت الله حسینی میلانی

از همان محرم سال 61 هجرى كه اين ماجرا پيش آمد، ائمّه اطهار سلام اللَّه عليهم و شيعيان اهل بيت به پيروى از رهبران خود همواره اين روز بزرگ را زنده نگه داشته‏ اند. البته بنيان‏گذار مراسم عزادارى سيّدالشهداء عليه السلام خود رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله بوده ‏اند كه احاديث شيعى و سنّى در اين مسئله بيش از حد تواتر است. از طرفى، دشمنان و مخالفان ما همواره سعى كرده‏ اند كه اين روز فراموش شود و آثار و تبعات آن از بين برود. در واقع، به همان ميزان كه ائمّه عليهم السلام و ديگر افراد خاندان رسالت كوشش كرده‏ اند تا اين روز باقى بماند و به بقاى آن اهتمام ورزيده‏ اند، دشمنان به گونه‏ هاى مختلف كوشيده ‏اند تا آثار اين حادثه از ميان برود و اين روز فراموش شود.
بنابراين، روز عاشورا روز تعامل و تقابل دو جبهه شده است. جبهه‏ اى كه مى‏خواهد اين روز باقى بماند و جبهه ديگرى كه هدفش از بين بردن اين روز مهم و تاريخى است.
بديهى است كه در تاريخ اسلام كمتر روزى است كه اين ويژگى را داشته باشد كه از آن جمله مى‏توان روز غدير را نمونه‏ اى از همين روزها به شمار آورد كه از روز نخست حادثه غدير خم كسانى سعى كرده ‏اند آن را انكار كنند و برخى در كم‏رنگ جلوه دادن و بى‏ اهميت نمودن آن روز تلاش كرده‏اند و در مقابل، اهل ولايت تمام سعى و كوشش خود را به جهت احيا و زنده ماندن آن روز جاودانى به كار بسته‏ اند.
اين ويژگى (انكار و اثبات) بر عظمت و حساسيت روزهاى غدير و عاشورا دلالت دارد.
به راستى آن روزى كه حادثه عاشورا واقع شد، نه معاويه، نه يزيد، نه بنواميّه و هيچ كس ديگر فكر نمی كرد كه اين حادثه و نتايج آن به ضرر بنواميّه و پيروانشان و به پيروزى مكتب اهل بيت عليهم السلام بينجامد.
از اين رو، اقامه عزادارى و برپايى مراسم عزاى سيّدالشهداء عليه السلام و اصحابشان وظيفه همه شيعيان است و ما مأمور هستيم كه احترام اين روز را نگه داريم و اين امر از واجبات ماست. هر كس در هر مقام و شأن و جايگاهى، آن اندازه كه می تواند، بايد در اين راه و بنا بر وظيفه ‏اش سعى و كوشش كند.
روشن است كه عزادارى، احكام و آدابى دارد كه مردم بايد از ديدگاه مراجع خود پيروى كنند و بايستى در محدوده شرع و جهات شرعى گام بردارند.
البته به لطف پروردگار و حضرت ولى عصر عجل اللَّه تعالى فرجه الشريف، اين مراسم در كشور ما به خوبى برگزار مى‏ شود. افزون بر اين، پيروان اديان ديگر نيز در اين برنامه باشكوه شركت مى‏كنند و بركات آن مجالس براى آنها نيز محسوس بوده است.
اين مراسم، برنامه مذهبى است و جلوگيرى از آن شايسته نيست؛ ولى در برخى از كشورهاى اسلامى همواره درباره عزادارى سيّد و سالار شهيدان عليه السلام سخنان و حركات فتنه انگيز صورت مى‏پذيرد كه به حوادثى تلخ و تأسّف‏بار مى‏ انجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *