بیانات ارزشمند حضرت آیت الله میلانی به مناسبت نیمه شعبان ۱۴۳۸

حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی) به مناسبت نیمه شعبان بیاناتی در مورد حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ایراد فرمودند.
معظم له در ابتدای بیانات به وجود روایات فراوان در مورد حضرت صاحب العصر والزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در منابع روایی شیعه و دیگر مذاهب و فراوانی کتاب‌ها به زبان‌های مختلف در زمان‌های مختلف اشاره داشتند.
ایشان در ادامه فرمایشات خود فرمودند: در درجه اول باید در مورد امامت حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) صحبت شود و این که ایشان امام دوازدهم هستند، آن‌گاه نوبت به بحث وجود ایشان و سپس ظهور ایشان و تأسیس حکومت‌ حضرت می‌رسد؛ همان‌طور که پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله) فرمودند: یملئ الله به الأرض قسطاً وعدلا بعدما ملئت ظلماً وجورا.
امام زمان (علیه السلام) امام همه مسلمین هستند به ویژه شیعیان، حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) اختصاص به جمعی دون جمعی، حزب و یا گروهی ندارند و همه ما ـ شیعیان ـ زیر چتر امامت امام (علیه الصلاة والسلام) و متنعّم از برکات وجودشان هستیم. هرگز در وجود، حضور و ظهور حضرت جای شک و تردید نیست.
معظم‌له در ادامه بیانات فرمودند: مباحثی که متعلّق به حضرت ولی عصر هست از منظری به سه قسم تقسیم می‌شود: قسمتی به مسائل و مباحث مربوط به زمان غیبت، قسمتی دیگر به زمان ظهور و حکومت حضرت و قسمتی نیز به بعد از امام و حکومت‌شان مربوط می‌شود، در هر قسم از این سه قسمت مسائل فراوان است. از جمله مسائلی که مطرح می‌کنند در قسم اول که مربوط می‌شود به زمان غیبت حضرت اینکه آیا می‌شود با حضرت ملاقات کرد یا نه؟ بنده عرض می‌کنم که در طی این هزار سال علم اجمالی داریم که با حضرت (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ملاقات‌هایی صورت گرفته و بعضی از این قضایا به سند معتبر رسیده، حتی در زمان خودمان از معاصرین کسانی با حضرت (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ملاقات داشته‌اند که مرحوم والدم (رحمة الله علیه) که از فقهاء بودند جمعی از این آقایان را شناسایی کردند و قضایای ملاقات‌شان را یادداشت کردند، بنابراین این‌که به طور جزم و حتم گفته شود نخیر در زمان غیبت نمی‌شود با حضرت ملاقات کرد، این علی الظاهر تمام نیست و آن روایتی که آمده و در توقیع ایشان کلمه ومن ادّعی المشاهدة حضرت فرمودند مورد بحث قرار گرفته و بزرگان راجع به این روایت فرمایشاتی دارند و مرحوم علّامه مجلسی در بحار بیان کرده‌اند، مسأله دیگر زمان غیبت، علائم ظهور است که در این خصوص باز کتاب‌هایی نوشته شده و بحث‌هایی وجود دارد.
در خصوص زمان حضور امام و تأسیس حکومت مکرّر سؤال شده که آیا خونریزی هم می‌شود، عرض کنم که قدر متیقّن آن است که حضرت ولی عصر ولی دم هستند، ولی دم آباء و مادرشان حضرت صدیقه طاهره (علیهم الصلاة والسلام) هستند و ایشان حقّ قصاص دارند، هر طور که صلاح بدانند، امّا این‌که گفته شود خونریزی‌های فراوانی می‌شود، ما بعد از تحقیق قبول نداریم.
و اما از مسائلی که مربوط است به بعد از حکومت حضرت، آنچه که مسلّم است ما معتقد به رجعت در زمان حضرت خواهد بود، اما بعد از حضرت چه خواهد شد ما علم کامل نسبت به آنچه که بعد از حضرت واقع خواهد شد نداریم تا معتقد بشویم، و این‌که از حالا برای کسی یا کسانی برای بعد از زمان حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) بیعت گرفته شود، این قطعاً باطل است.
معظم له در ادامه ایراد فرمودند: وظایفمان در زمان غیبت این است که اوّلاً ایمانمان را حفظ کنیم، مبادا تشکیکات و شبهات اثر بگذارد، و از طرفی مطالعات‌مان را تقویت بکنیم تا بتوانیم دیگران را هدایت کنیم؛ که اگر احیاناً برای کسی شک و تردیدی پیدا شود برطرف شود.
ایشان اظهار داشتند: از دیگر وظایف در زمان غیبت حضرت آمادگی کامل برای نصرت حضرت ولی عصر هم در زمان غیبت و هم در زمان حضور؛ در صورتی که موفق شویم زمان حضور حضرت را درک کنیم می‌بایست آمادگی کامل داشته باشیم.
دعا برای فرج حضرت از دیگر وظایف است؛ همانطور که خودشان فرموده‌اند، مردم را متوجّه کنیم به سوی آن حضرت؛ هرگاه مردم از غیر امام زمان ناامید شدند و امیدشان متمرکز شد در امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) نتیجه مثبت گرفتند و در طول تاریخ حوادث متعددی برای شیعیان اتفاق افتاده که منقطع شدند از ماسوی و ملتجی شدند به آن حضرت، حضرت عنایت کردند، در حال حاضر در حوادث عمومی و قضایای خصوصی و شخصی حضرت عنایت‌هایشان محسوس است و کسانی در خدمت حضرت هستند که مأمورین آن حضرت هستند که مقاصدشان را حضرت به توسط آن افراد به اجرا می‌گذارند در سراسر عالم، اما این فرع آن است که شیعیان به طور خاص توجّه و توسّل بیشتر به آن حضرت داشته باشند، البته ایشان عنایت دارند حتی نسبت به کسانی که به امامت ایشان اعتقاد ندارند که این در جای خود برهاناً ثابت شده، ولی ما شیعیان که خودمان را منتسب به حضرت می‌دانیم قهراً باید توجّهمان به حضرت بیشتر باشد و دعای بیشتری بکنیم و برای انجام وظایفمان مقابل حضرت بیشتر آمادگی داشته باشیم.
معظم له در بخش پایانی بیانات خود فرمودند: باید همگی توجّه داشته باشیم که ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به تعبیر روایات ناگهانی خواهد بود، مطلب دومی که باید توجّه داشته باشیم این است که وقتی حضرت ظهور می‌کنند و حکومت‌شان برقرار می‌شود مطابق واقع حکومت می‌کنند و مطابق علم‌شان که مطابق واقع است در قضایا نظر خواهند کرد، پس ملاحظه کنید که اگر این دو امر را به هم ضمیمه کنیم چه می‌شود و چه تحوّلی در ما ایجاد می‌شود، اگر به این دو امر اعتقاد داشته باشیم که هم ظهور و حکومت‌شان ناگهانی خواهد بود و هم مطابق واقع حکم خواهند کرد و این است معنای «أفضل الأعمال إنتظار الفرج».
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *