نگاهی به زندگینامه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید محمد منیر میلانی رحمه الله

باسمه تعالی
مرحوم مغفور، حجة الاسلام والمسلمین آقای حاج سید محمدمنیر حسینی میلانی در سال 1330 شمسی برابر با 1370 قمری در خاندان علم و تقوی و مرجعیّت چشم به جهان گشود.
پدر ایشان مرحوم آیة الله آقای حاج سید نورالدین حسینی میلانی فرزند ارشد مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیة الله العظمی حاج سید محمدهادی میلانی (رضوان الله علیه) می‌باشد.
تحصیلات علوم دینی خود را از حوزه علمیه کربلا آغاز کرد و بعد از انتقال به ایران در حوزه مقدسه قم آن را ادامه داد و تحصیل خود را تا سطوح عالیه با جدیّت هرچه تمام در این حوزه به پایان رساند.
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید محمد منیر میلانی بعد از اتمام دروس حوزوی، مدتی در تهران کرسی تبلیغ و تصدی امامت جماعت را بر عهده داشت و سپس روح عطشناکش برای خدمت به ساحت دین و بالاخص حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالى فرجه) ایشان را به سرزمین سوریه کشاند. آن مرحوم پس از سه سال تبلیغ در شام در سال 1364 هجری شمسی راهی لبنان شد و در قرای استان بقاع به فعالیت پرداخت. تأسیس جامعة الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه) در تعلبایا، ساخت درمانگاه، مسجد و سالن همایش در کنار تشکیل کلاس‌های اعتقادی برای جوانان و معارف‌پژوهان برخی از فعالیت‌های آن فقید سعید می‌باشد.
ایشان در کنار فعالیت‌های تبلیغی و ایجاد فضاهای فرهنگی از تحقیق و تألیف هم غافل نبود. برخی از آثار ایشان به شرح ذیل است:
1. تحقیق و تعلیق کتاب المحجّة في ما نزل في القائم الحجة (عجل الله تعالی فرجه) تألیف محدث بزرگوار مرحوم سید هاشم بحرانی که این کتاب برای اولین بار در سال 1362 در قطع وزیری در 284 صفحه توسط انتشارات وفا به چاپ رسید و بعدها چندین بار تجدید طبع شد.
ایشان علاوه بر تحقیق و تعلیق این اثر مقدمه‌ای عالمانه بر این اثر نگاشته. این کتاب بعدها با عنوان «سیمای حضرت مهدی در قرآن» به وسیله حجة الاسلام والمسلمین حاج سید مهدی حائری قزوینی ترجمه و توسط انتشارات آفاق به چاپ رسید.
2. تحقیق و تعلیق کتاب عمدة النظر في بیان عصمة الائمة الاثنی عشر اثر دیگر از آثار آن محدّث محقق بزرگ که با مقدمه ایشان در سال 1375 در 204 صفحه با قطع وزیری از طرف نشر جلی به چاپ رسید.
غیر از آثار فوق آثار دیگری در زمینه ترجمه و هم چنین تحقیق و تعلیق باقی مانده که برخی از آنها هنوز به زیور طبع آراسته نشده است.
ایشان روز سه شنبه 6 مرداد 1394 برابر با 11 شوال 1436 در سنّ 64 سالگی در اثر سکته مغزی دار فانی را وداع گفت.
خدایش او را رحمت و بر سر سفره اولیاء عظامش مهمان گرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *