3. پنهان و سانسور نام علی!!

3 . پنهان و سانسور نام على!!
عدّه اى ديگر نيز سعى كرده اند نام حضرت على عليه السلام را مستور نگه دارند. اينك به تلاش برخى از آن ها اشاره مى كنيم:
عدّه اى از صاحبان جوامع حديثى نام حضرت على عليه السلام را از حديث حذف نموده اند. مانند روايتى كه پيش تر از پدربزرگ سلمة بن عبد يشوع ذكر شد.
حتى عدّه اى هم چون صاحب البحر المحيط ـ چنان كه خواهد آمد ـ در روايت مسلم دخل و تصرّف نموده اند و نام على عليه السلام را حذف كرده اند!!
بلاذرى نيز در كتاب خود با بيان موضوعى تحت عنوان «صلح نجران» مى گويد:
هنگامى كه خداوند متعال آيه (ذلِكَ نَتْلُوهُ عَلَيْكَ مِنَ اْلآياتِ وَالذِّكْرِ الْحَكيمِ * إِنَّ مَثَلَ عيسى عِنْدَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُراب ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ... عَلَى الْكاذِبينَ)1 را نازل كرد پيامبر خدا صلى الله عليه وآله اين آيه را به دو بزرگ مسيحيان قرائت كرد و آن ها را به مباهله فراخواند، آن گاه دستان فاطمه، حسن و حسين عليهم السلام گرفت و آماده مباهله شد.
يكى از آن دو به ديگرى گفت: از كوه بالا برو و با آنان مباهله نكن; چرا كه گرفتار عذاب خواهى شد.
آن شخص گفت: نظر خودت چيست؟
گفت: جزيه مى پردازيم و با وى مباهله نمى كنيم... .2
ابن قيّم با صرف نظر از روايت مسلم و ديگران به روايت پدربزرگ سلمه اكتفا مى كند و مى گويد:
حاكم نيشابورى روايتى را از اصمّ، از احمد بن عبدالجبّار، از يونس بكير، از سلمة بن عبد يشوع، از پدرش، از جدّش نقل مى كند كه يونس ـ از مسيحيان مسلمان شده ـ مى گويد:
رسول خدا صلى الله عليه وآله پيام كتبى به مسيحيان نجران فرستاد... .
وى داستان را اين گونه ادامه مى دهد:
رسول خدا صلى الله عليه وآله بامدادان بعد از آگاه سازى مسيحيان از مباهله، حضرت حسن و حسين عليهما السلام را در زير رداى خود گرفتند و در حالى كه فاطمه عليها السلام در پشت سرشان حركت مى كرد به منظور مباهله آمدند، در حالى كه در آن روز پيامبر صلى الله عليه وآله چندين همسر داشتند... .3
ابن كثير نيز در البدايه والنهايه به همين شكل عمل كرده است.4
روايت هايى كه از شعبى نقل شده به چند شكل است:
يكم. روايت وى از جابربن عبدالله كه در آن گفته شده: آيه در شأن على، فاطمه، حسن و حسين عليهم السلام نازل شده است.
دوم. روايتى كه نام على عليه السلام در آن حذف شده است و گروهى نيز از او و سيوطى از قول اين گروه، روايت مذكور را ـ چنان كه ذكر شد ـ آورده اند.
طبرى پس از نقل روايتى كه ابن حميد از جرير، از مغيره، از شعبى نقل كرده و نام على عليه السلام در آن حذف شده، مى گويد:
ابن حميد به نقل از جرير مى گويد: به مغيره گفتم: مردم روايت مى كنند كه در جريان مباهله، على عليه السلام حضور داشته است!
او در پاسخ گفت: شعبى نام وى را ذكر نكرده است. نمى دانم به خاطر بدبينى و نفرت بنى اميه به على عليه السلام بوده، يا اين كه او حضور نداشته است.5
سوم. حذف نام على عليه السلام و افزودن عبارت: «برخى از صحابه پيامبر»!! كه هم اكنون بدان اشاره مى كنيم.


1 . سوره آل عمران: آيه 58 و 59.
2 . فتوح البلدان: 75 و 76.
3 . زاد المعاد فى هدى خير العباد: 3 / 39 و 40.
4 . البداية و النهايه: 5 / 53.
5 . تفسير الطبرى: 3 / 211.

نگاهی به تفسیر آیه مباهله تألیف: (آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله))

پرینت گرفته شده از: http://www.al-milani.com/farsi/library/lib-pg.php?booid=44&mid=218&pgid=2642