بیان مرحوم آخوند خراسانی

بيان مرحوم آخوند خراسانى
امام صادق عليه السلام در روايتى پس از ذكر طبقات پيامبران و رسولان،1 درباره مصداق ظالم ـ در آيه عهد ـ مى فرمايد:
من عبد صنماً أو وثناً لا يكون إماماً;
هر كس بت يا تنديسى را عبادت كرده باشد هرگز امام نمى شود.
مرحوم آخوند خراسانى در بحث مشتق به مناسبت اين روايت را مطرح كرده و به بررسى كيفيت استدلال امام پرداخته است.2
مرحوم آخوند معتقد است كه اگر عنوانى موضوع حكم قرار گرفت، آن حكم بر آن موضوع بار مى شود، هر چند موضوع باقى نباشد، زيرا حكم وابسته به عنوان است. ايشان به همين موضوع اشاره كرده در مورد آيه شريفه (لا يَنالُ عَهْدِي الظّالِمينَ) مى فرمايد:
«از استدلال امام به دست مى آيد كه اگر شخصى متلبس به عبادت اوثان شد ـ اگر چه براى يك لحظه ـ لياقت و اهليت امامت را نخواهد داشت».3


1 . امام صادق عليه السلام مى فرمايد:
«الأنبياء والمرسلون على أربع طبقات: فنبيّ منبّأ في نفسه لا يعدو غيرها، ونبيّ يرى في النوم ويسمع الصوت ولا يعاينه في اليقظة، ولم يبعث إلى أحد وعليه إمام مثل ما كان إبراهيم على لوط عليهما السلام، ونبيّ يرى في منامه ويسمع الصوت ويعاين الملك، وقد أرسل إلى طائفة قلوّا أو كثروا، كيونس قال الله ليونس: (وَأَرْسَلْناهُ إِلى مِائَةِ أَلْف أَوْ يَزيدُونَ) قال: يزيدون: ثلاثين ألفا وعليه إمام، والّذي يرى في نومه ويسمع الصوت ويعاين في اليقظة وهو إمام مثل اُولي العزم وقد كان إبراهيم عليه السلام نبيّاً وليس بإمام حتى قال الله: (إِنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إِمامًا قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظّالِمينَ) من عبد صنماً أو وثناً لا يكون إماماً»; الكافي: 1 / 174 ـ 175 / ح 1.
2 . اين مطلب در ضمن بحث مشتق در زمره مباحث اصولى مطرح مى شود. براى نمونه ر.ك: محاضرات في أصول الفقه: 1 / 286; نهاية الأفكار: 1 / 139.
3 . كفاية الأصول: 11 / 49. نگارنده در كتاب تحقيق الأصول، جلد 1، صفحه 397 به بعد، به تفصيل اين موضوع را بررسى كرده است.

جواهر الکلام فی معرفة الإمامة والإمام ـ جلد دوّم تألیف: (آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله))

پرینت گرفته شده از: http://www.al-milani.com/farsi/library/lib-pg.php?booid=43&mid=212&pgid=2477