2 . حذف

2 . حذف
پيش از اين به چگونگى روايت حديث «سپاه يمن» توسط حاكم نيشابورى در المستدرك على الصحيحين اشاره نموديم، اما بيهقى كه شاگرد حاكم نيشابورى بوده، در كتاب السنن الكبرى،1 اين حديث را از قول شيخ خود ـ يعنى حاكم نيشابورى ـ نقل كرده و به تحريف حديث پرداخته است. او عبارتى را از آخر آن حذف كرده است(!) همان كه ـ طبق نقل حاكم ـ پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
إنّ عليّاً منّي وأنا منه، ووليّ كلّ مؤمن;
به راستى على از من است و من از او هستم و ولى هر مؤمن است.
با مراجعه به مصابيح السنه2 بغوى ـ كه در زمره مهم ترين كتاب هاى روايى اهل سنّت است ـ مشاهده مى شود كه كلمه «بعدي; پس از من» ذكر نشده است. در اين كتاب چنين آمده است كه پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
علي منّي وأنا من علي، وهو ولي كلّ مؤمن;
على از من است و من از على و او ولىّ هر مؤمن است.
علّت حذف كلمه «بعدي; پس از من» در روايت بغوى اين است كه با حذف اين كلمه، شايستگى على عليه السلام براى ولايت يا انتصاب ايشان از سوى پيامبر به مقام ولايت، ثابت مى شود، اما چه هنگام مى تواند به اين ولايت دست پيدا كند؟ پس از عثمان(!)
صاحب كتاب المشكاة3 نيز اين حديث را از ترمذى، بدون ذكر واژه «بعدي; پس از من» نقل مى كند و بدين ترتيب اين حديث تحريف شده را به ترمذى نسبت مى دهد و حال آن كه ترمذى، اين حديث را همراه با واژه «بعدي; پس از من» نقل كرده است(!)
به نظر مى رسد اين افراد، متوجه نبوده اند كه كتاب هاى آنان در بوته نقد ناقدان قرار خواهد گرفت.

1 . السنن الكبرى، بيهقى: 6 / 342.
2 . مصابيح السنه: 4 / 172، حديث 4766.
3 . مشكاة المصابيح: 2 / 504، حديث 6090.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *