سرآغاز

(26)

تحريم دو حكم حلال

بررسى و نقد حكم تحريم متعه حج و ازدواج موقت

آيت اللّه سيد على حسينى ميلانى

بسم الله الرحمن الرحيم

سرآغاز
. . . آخرين و كامل ترين دين الاهى با بعثت خاتم الانبياء، حضرت محمّد مصطفى صلّى اللّه عليه وآله به جهانيان عرضه شد و آئين و رسالت پيام رسانان الاهى با نبوّت آن حضرت پايان پذيرفت.
دين اسلام در شهر مكّه شكوفا شد و پس از بيست و سه سال زحمات طاقت فرساى رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله و جمعى از ياران باوفايش، تمامى جزيرة العرب را فرا گرفت.
ادامه اين راه الاهى در هجدهم ذى الحجّه، در غدير خم و به صورت علنى، از جانب خداى منّان به نخستين رادمرد عالم اسلام پس از پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله يعنى امير مؤمنان على عليه السلام سپرده شد.
در اين روز، با اعلان ولايت و جانشينى حضرت على عليه السلام، نعمت الاهى تمام و دين اسلام تكميل و سپس به عنوان تنها دينِ مورد پسند حضرت حق اعلام گرديد. اين چنين شد كه كفرورزان و مشركان از نابودى دين اسلام مأيوس گشتند.
ديرى نپاييد كه برخى اطرافيان پيامبر صلّى اللّه عليه وآله، ـ با توطئه هايى از پيش مهيّا شده ـ مسير هدايت و راهبرى را پس از رحلت پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله منحرف ساختند، دروازه مدينه علم را بستند و مسلمانان را در تحيّر و سردرگمى قرار دادند. آنان از همان آغازين روزهاى حكومتشان، با منع كتابت احاديث نبوى، جعل احاديث، القاى شبهات و تدليس و تلبيس هاى شيطانى، حقايق اسلام را ـ كه همچون آفتاب جهان تاب بود ـ پشت ابرهاى سياه شكّ و ترديد قرار دادند.
بديهى است كه على رغم همه توطئه ها، حقايق اسلام و سخنان دُرَرْبار پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله، توسّط امير مؤمنان على عليه السلام، اوصياى آن بزرگوار عليهم السلام و جمعى از اصحاب و ياران باوفا، در طول تاريخ جارى شده و در هر برهه اى از زمان، به نوعى جلوه نموده است. آنان با بيان حقايق، دودلى ها، شبهه ها و پندارهاى واهى شياطين و دشمنان اسلام را پاسخ داده و حقيقت را براى همگان آشكار ساخته اند.
در اين راستا، نام سپيده باورانى همچون شيخ مفيد، سيّد مرتضى، شيخ طوسى، خواجه نصير، علاّمه حلّى، قاضى نوراللّه، مير حامد حسين، سيّد شرف الدين، امينى و… همچون ستارگانى پرفروز مى درخشد; چرا كه اينان در مسير دفاع از حقايق اسلامى و تبيين واقعيّات مكتب اهل بيت عليهم السلام، با زبان و قلم، به بررسى و پاسخ گويى شبهات پرداخته اند… .
و در دوران ما، يكى از دانشمندان و انديشمندانى كه با قلمى شيوا و بيانى رَسا به تبيين حقايق تابناك دين مبين اسلام و دفاع عالمانه از حريم امامت و ولايت امير مؤمنان على عليه السلام پرداخته است، پژوهشگر والامقام حضرت آيت اللّه سيّد على حسينى ميلانى، مى باشد.
مركز حقايق اسلامى، افتخار دارد كه احياى آثار پُربار و گران سنگ آن محقّق نستوه را در دستور كار خود قرار داده و با تحقيق، ترجمه و نشر آثار معظّمٌ له، آن ها را در اختيار دانش پژوهان، فرهيختگان و تشنگان حقايق اسلامى قرار دهد.
كتابى كه در پيش رو داريد، ترجمه يكى از آثار معظّمٌ له است كه اينك “فارسى زبانان” را با حقايق اسلامى آشنا مى سازد.
اميد است كه اين تلاش مورد خشنودى و پسند بقيّة اللّه الأعظم، حضرت ولىّ عصر، امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه الشريف قرار گيرد.

مركز حقايق اسلامى
تحريم دو حكم حلال

عمر بن خطاب:
در زمان پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله دو متعه حلال و معمول بوده و من آن دو متعه را ممنوع مى كنم و انجام دهنده آن ها را مجازات مى نمايم; متعه حج و متعه زنان.1

بسم اللّه الرحمن الرحيم

الحمد للّه ربّ العالمين، والصّلاة والسّلام على سيّدنا ونبيّنا محمّد وآله
الطيّبين الطّاهرين، ولعنة اللّه على أعدائهم أجمعين من الأوّلين والآخرين.

در برنامه هاى دين مبين اسلام، دو متعه داريم; يكى در حج تعبير مى شود و ديگرى به ازدواج موقّت. علما و دانشمندان اسلام از ديرباز درباره اين دو موضوع به طور جدّ از جوانب مختلف بحث كرده و همواره مدّ نظر ايشان بوده است. پيشينيان از علما و علماى متأخر نيز در اين باره كتاب هاى بسيارى نگاشته اند و هر يك از زاويه اى به اين موضوع پرداخته اند.
برخى محدّثان در اين باره حديثى را از از پيامبر اكرم صلى اللّه عليه وآله روايت كرده اند كه آن حضرت ازدواج موقّت با زنان را حرام كرده است. از اين رو در اين نوشتار كوتاه به بررسى اين موضوع و واكاوى آن مى پردازيم. بيشتر اين احاديث را بخارى و مسلم از امير مؤمنان على بن ابى طالب عليهما السلام نقل نموده اند.
براى نمونه مسلم نيشابورى در صحيح خود اين گونه نقل مى كند:
وقتى اميرالمؤمنين عليه السلام مى شنوند كه ابن عباس به جواز متعه قائل است، به وى خطاب مى كنند: همانا تو مردى فراموش كار هستى، پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله در جنگ خيبر ما را از ازدواج موقّت نهى كردند.
اين احاديث، ساختگى و جعلى هستند و هر انسان منصفى كه در سندها و دلالت هاى آن ها ژرف انديشى كند و منصفانه قضاوت نمايد، به اين امر اذعان خواهد كرد.
كتابى كه پيش رو داريد با محوريت ديدگاه هاى دانشمندان بزرگ و قابل اعتماد اهل سنّت به بحث و بررسى در سند اين احاديث پرداخته است. هم چنين بخش هاى اصلى آن ها را مورد ارزيابى قرار داده و متن هاى آن ها را با يك ديگر مقايسه كرده تا حقيقت آن احاديث آشكار شود. اين بررسى ها در دو بخش ساماندهى شده است:
بخش يكم: متعه حج
بخش دوم: ازدواج موقّت
از خداوند بزرگ خواستارم اين بحث مورد استفاده عالمان و پژوهش گران واقع شود كه توفيق از خداوند متعال است.
علی حسینی میلانی

1 . ر.ك: ص 43 از همين كتاب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *