پيوستگان به لشكر امام حسين

پيوستگان به لشكر امام حسين
نام و مشخصات برخى از كسانى كه براى پيوستن به سيّدالشهداء عليه السلام و همراهى با ايشان از آن طريق استفاده كردند در تاريخ آمده است. اين گروه در تاريكى شب به لشكر سيّدالشهداء عليه السلام پيوستند. از همين جا مى توان حدس زد كه افراد ديگرى نيز با همين قصد با لشكر عمر سعد همراه شده بودند، ولى موفّق نشدند.
به يقين بايد گفت كه گروهى از مردم به قصد پيوستن به سيّدالشهداء عليه السلام همراه لشكر عمر سعد به كربلا آمده بودند و همراهى آنان از روى ناچارى بوده است و از اين ميان جمعى از آنان توانستند خود را شبانه به لشكر حضرتش برسانند. اين افراد از قبل هدايت شده بودند، نه اين كه شب يا روز عاشورا از ظلمت به نور منتقل گردند. البتّه حرّ بن يزيد روز عاشورا به حقّ و نورانيّت رسيد.
يكى از كسانى كه به ناچار با لشكر ابن سعد همراه شد و آن گاه به لشكر سعادتمند سيّدالشهداء عليه السلام پيوست، قاسم بن حبيب بن ابى بشير أزدى است.1درباره او چنين نقل شده است:
كان القاسم فارساً من الشيعة الكوفيين، خرج مع ابن سعد، فلمّا صار في كربلاء، مال إلى الحسين عليه السلام… وقتل بين يديه;2
قاسم بن حبيب اسب سوارى از شيعيان كوفى بود كه به همراه ابن سعد از كوفه خارج شد و آن گاه كه به كربلا رسيد، به سوى امام حسين عليه السلام ميل نمود… و در ركاب آن حضرت به شهادت رسيد.
يكى ديگر از اين سعادتمندان عمرو بن ضبيعة بن قيس الضبعي است.3 درباره او مى نويسند:
كان عمر4 فارساً مقداماً. خرج مع ابن سعد ثمّ دخل في انصار الحسين عليه السلام;5
او تك سوارى يگانه و پيش تاز بود. به همراه ابن سعد از كوفه خارج شد، سپس داخل در ياران امام حسين عليه السلام شد.
يكى ديگر از اين نيك بختان حلاس بن عمرو ازدى راسبى است. وى در زمان امير مؤمنان على عليه السلام مسئول اداره امنيت شهر كوفه بود. او به همراه برادرش نعمان در سپاه ابن سعد حاضر شد; سپس شبانه خود را به لشكر امام حسين عليه السلام رساند.6
از اين سعادتمندان مى توان پدر و فرزندى به نام مسعود بن حجّاج تميمى و عبدالرحمان را نام برد كه هر دو به همين صورت در ابتداى امر با لشكر ابن سعد همراه شدند; ولى سرانجام به سوى لشكر امام حسين عليه السلام شتافتند و در ركاب آن حضرت به شهادت رسيدند.7

1 . المزار (ابن مشهدى): 494.
2 . أبصار العين فى انصار الحسين عليه السلام: 186.
3 . مناقب آل أبي طالب: 3 / 232.
4 . سيد بن طاووس رحمه اللّه در كتاب اقبال از وى به «عمر بن ضبيعة الضبيعى» تعبير كرده است; اقبال الاعمال: 3 / 78.
5 . أبصار العين في أنصار الحسين: 194.
6 . أبصار العين في انصار الحسين عليه السلام: 187.
7 . همان: 193.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *